יום שלישי, 11 בספטמבר 2012

האם הנך קורבן לאלימות כלכלית? עו"ד ליטל יעקובוביץ סוקרת את הנושא


 כולנו יודעים אלימות פיזית מהי. גם אלימות מילולית מוכרת לנו היטב אך לא כולנו, לצערי, יודעים מהי אלימות כלכלית.

בפוסט זה אנסה לעמוד על השאלות שעליך לשאול את עצמך כדי לדעת האם הנך קורבן לאלימות כלכלית, ובאיזו דרך משפטית באפשרותך לפעול נגד התופעה החמורה הזו.

כל השליטה בידיים שלו

 ליאת, אישה שקטה ועדינה, בתחילת שנות ה-40 לחייה, נאלצה להתמודד במשך 12 שנות נישואיה, עם תכתיביו ושליטתו המוחלטת של בעלה גיל בכל מה שנוגע להתנהלות הכלכלית בבית.

גיל באופיו אדם שתלטן, שנהג להכפיף את רצונותיו על הסביבה, הן בעבודה והן בבית. חבריו הקרובים של גיל נהגו לכנותו כבדיחה "קמצן חסכן" בכל פעם שסירב להוצאה כזו או אחרת, אך עבור ליאת זו לא הייתה בדיחה אלא שגרת יומיום.

ליאת נאלצה לספוג את תכתיביו הכלכליים של גיל במשך כל שנות הנישואים. גיל דרש מליאת לדווח לו על כל הוצאה, עמד על כך כי לא יהיה בידיה כרטיס אשראי על שמה אלא על שמו ודאג לעקוב אחר הוצאות בכרטיס מדי יום.



גיל דרש כי תדווח לו על כל קניה קטנה כגדולה. בנוסף, היה לצדדים חשבון בנק אחד בלבד על שמו של גיל, לאחר שגיל "שכנע" את ליאת שעדיף חשבון בנק אחד כדי ש"שיחסכו בעמלות". ליאת לא צורפה כשותפה לחשבון של גיל אך נדרשה להמשיך להפקיד את משכורתה בידיו בחשבונו, החשבון שגיל קרא לו "משותף".

למעשה, ליאת הייתה  תלויה בגיל באופן מלא בכל ענייני הכלכלה והכספים. על שקיפות בחשבון לא היה בכלל מה לדבר. כל שיחה שנגעה לכספים הובילה את גיל להתפרצויות כעס וזעם מאחר ולטענתו ליאת לא מבינה כלום בניהול כלכלי ויודעת "רק איך לבזבז".

בכל פעם שליאת חפצה לרכוש משהו לעצמה או לילדיה הדבר הצריך ממנה תעצומות נפש להעז לבקש מגיל, ובד"כ הייתה מעזה לבקש לרכוש דבר מה לעצמה ולילדים רק באירועים מיוחדים, וכשלגיל היה מצב רוח טוב. 

נשמע לך מוגזם?  זה יכול לקרות גם לך!

אין ספק כי אלימות כלכלית מתרחשת ברגעים אלו ממש, במקומות שונים, לאנשים שונים. יש הטוענים שרובן המכריע של קורבנות אלימות זו הן נשים נוכח הפערים הקיימים זה מכבר בחברה מבחינת הכנסות, אך יש וודאי גם גברים שסובלים מהתופעה.

אחד ממאפייניה הבולטים של אלימות כלכלית הוא בשליטה הכמעט מוחלטת של אחד מבני הזוג בניהול כספי התא המשפחתי.

אחד הצדדים משמש גורם כמעט בלעדי בקבלת החלטות בנוגע לנכסים משפחתיים, חובות, זכויות, הוצאות וכספים.


יש קושי בזיהוי האלימות הכלכלית, שלעיתים עטופה בהסברים משכנעים של בן הזוג האלים כהסבר ב"צורך בצמצום למען רווחה כלכלית בעתיד"  והבהרה כי "אני יודע יותר טוב מה לעשות ואת בזבזנית".

לא קל לאישה לזהות עצמה כמי שנתונה לאלימות כלכלית והקושי של הסביבה לזהות קורבן אלימות כלכלית גדול עוד יותר, מאחר ולרוב מדובר בנושאים שהינם בגדר "צנעת הפרט" נושאים שרובנו נמנעים מחקירת האחר מטעם של כבוד לפרטיות וזכות הבחירה.

מאחר וכאמור מרבית הקורבנות הן נשים, אציין כי חלק מהנשים שסובלות מאלימות כלכלית, עובדות ומתפרנסות למחייתן ובכל זאת, חרף העובדה כי הן עובדות ותורמות את חלקן לכלכלת הבית המשותף, הן לא מעזות לעשות שימוש בשכר שהן מקבלות.

נשים אלו לרוב לא מעזות לרכוש דבר לעצמן, ללא רשותו של בן הזוג, ונאלצות לדווח לבן הזוג דיווח מלא על כל רכישה ואף להפקיד בידיו את הכנסתן.

נשים שמודעות לכך כי הן נתונות לאלימות כלכלית, מתקשות בד"כ למצוא כוחות להתמודד עם המצב ונתונות ללחצים בלתי פוסקים רוב הזמן, אשר מביאים אותן ל"סירוס רצונותיהם" וקבלה של תכתיבי בן הזוג.

מרבית הנשים שהגיעו למשרדי וסיפרו לי על אירועים, מהם עולה בבירור אלימות כלכלית, נדרשות לפעמים לזמן רב על מנת להפנים שאכן מדובר באלימות כלפיהן, גם אם בן זוגם לא הרים עליהן יד מעולם.

לעיתים כאשר נשים אלו עומדות על זכותן לשותפות מלאה שקיפות והתנהלות אחרת הדבר מוביל בהכרח לגירושין, שכן בן הזוג האלים, אינו מצליח לעכל את השינוי שחל בבת זוגו  הכנועה עד כה.

10 שאלות שיעזרו לך לברר אם הנך קורבן אלימות כלכלית:


   * האם השליטה על הכספים וכלל הזכויות הכספיות של התא המשפחתי נמצאת במלואה, או כמעט במלואה אצל אחד מבני הזוג?

* האם אתם מחזיקים בחשבון בנק אחד ורק לבעלים בחשבון יש גישה אליו?

האם בן זוגכם מונע מכם גישה לחשבון, קבלת מידע ו/או אמצעי לביצוע פעולות עצמאיות על ידיכם?


האם אצלכם בבית רק אחד מכם מקבל את ההחלטות הכלכליות ואין דבר כזה "להתייעץ אחד עם השני לפני קבלת ההחלטה"?

* קנית משהו (בין מותרות ובין דבר רגיל שלא בהסכמת הצד השני) ובן הזוג גילה על כך, האם הוא נוהג כלפיך באלימות מילולית ו/או פיזית?

* האם אתם נדרשים לדווח על כל קנייה ? האם אתם מנועים בכלל לבצע קניות ונדרשים לומר מה אתם צריכים ובן הזוג ירכוש את הדברים עבורכם?

* האם בן הזוג שלכם עוקב אחר התנהלותכם הכלכלית? עורך "פנקסנות" של הוצאותיכם ומוכיח אתכם בכל "חריגה"?

* האם אתם נדרשים לקבל הסכמה מראש לפני כל קנייה והוצאת כספים?

* האם אתם מתבקשים להציג פירוט של כל קנייה , גם אם מדובר בתרופות, אוכל וצרכי הילדים?

* האם אתם יודעים מה היקף הרכוש שיש בתא המשפחתי? היכן הרכוש נמצא? האם הרכוש רשום גם על שמכם או רק על שם בן הזוג השני? האם ביקשתם מבן זוגכם לרשום נכס על שמכם והוא סירב לכך או טען שזה לא הזמן לכך? 

האם אלימות כלכלית תגרור גירושין קשים יותר?

 גירושיןבין בני זוג הם תהליך קשה שלעצמו, והקושי גובר עוד יותר כאשר מדובר במערכת יחסים אלימה, לרבות אלימות כלכלית שבה בן הזוג שחווה אלימות כלכלית, אינו מעורב בנעשה ברכוש ובכספים שבניהולו והחזקתו של בן הזוג השני.


נהוג לומר כי "ידע הוא כח", לפיכך, חשבו על הקשיים שחווה קורבן האלימות הכלכלית נוכח העדר הידע שמביאה אותו לנקודת פתיחה "נמוכה" יותר בהליך של משא ומתן לגירושין  מאחר אינו יודע לומר מה היקף נכסיו ורכושו בתא המשפחתי ואינו יודע היכן מוחזקים כספים ונכסים?

במקרים של אלימות כלכלית קשה ימצא את עצמו בן הזוג המבקש להתגרש בבעיה כפולה.

האחת, נובעת מהעובדה כי נוכח האלימות הכלכלית ייתכן שאין לקורבן האלימות ידע ו/או גישה לכספים משותפים ואולי אפילו אין בידיו נכסים וכספים לשימושו האישי בשעת הגירושין והדבר יוביל לסחיטה כלכלית נוספת ואף קשיי מחייה ממשיים.


השנייה, נובעת מהקושי להוצאות הכספיות הכרוכות באיתור נכסים והיקף הרכוש ולשם כך נדרש מקורבן האלימות להוציא כספים רבים כדי לאתר את היקף הרכוש, כספים שאינם ברשותו במועד הדרוש לו, גם אם הוא זכאי למחצית ברכוש המשותף על פי חוק.


במקרים כאלו נדרש עורך הדין המטפל להיות יצירתי. יש פעמים שנדרשת התערבות חוקר פרטי לאיתור נתונים כלכלים לגבי בן הזוג והרכוש המשותף. אם לא ניתן לשכור חוקר פרטי,  לא מן הנמנע כי נדרש מקורבן האלימות הכלכלית לאסוף מידע רב ככל שניתן ממסמכים שבבית ובדרכים יצירתיות, לגבי הרכוש.



לפעמים נדרש עו"ד המייצג קורבן אלימות כלכלית לעתור לקבלת עיקולים וצווי עשה לקבלת מידע ונכסים ואף היו מקרים בהם הוגשה בקשה לחייב את הצד השני, שהינו בעל ההון והממון, לשלם עבור שכר טרחתו של עורך הדין של המבקש להתגרש, נוכח הפערים הכלכליים העצומים.

כיצד להימנע מאלימות כלכלית מהפן המשפטי


גם אם לא השבתם לאף שאלה מהשאלות שנשאלו לעיל ואינם קורבן אלימות כלכלית, רצוי שתדעו כיצד להימנע ממצבים של אלימות כלכלית לפחות בפן המשפטי.

יש לעמוד על כך כי תתקיים שקיפות כלכלית מלאה בינך ובין בן הזוג.

לא לטמון את הראש בחו"ל ולהשאיר את מלאכת הניהול הכלכלי רק בידי הצד השני. גם אם אין לך שום ידע והבנה בסיסיים, צריכה להיות לך מעורבות מינימלית וידע לגבי מיקום הזכויות והכספים והיקפם כמו גם יכולת גישה לקבלת מידע במידת הצורך.

אני דוגלת בגישה של חשבונות משותפים או לפחות חשבון לכל צד, דבר שיאפשר לכל צד עצמאות כלכלית, מתוך הסכמות והבנות כלכליות משותפות.

   אם כבר נקלעתם למשבר בזוגיות, דאגו לאיסוף של מסמכים שיש בבית שיעידו על זכויות כלכליות וכספיות שלך ושל בן הזוג. דאגו לצלם את הניירת ולאחסן אותה במקום מבטחים.
   

   אם יש לכם חשבון משותף ואתם חוששים מפני פעולה חד צדדית של בן הזוג ברכוש משותף, דעו כי ביכולתכם לתת הודעה לבנק על רצונכם שכל פעולה בנקאית תחייב חתימת שני בעלי החשבון.

    אם אין לכם ידע לגבי היקף הרכוש מצאו חוקר פרטי טוב שיאתר עבורכם את המידע הדרוש לכם, ורצוי כי תעשו זאת טרם יחל הליך משפטי כדי להגדיל סיכויי הצלחת החקירה ללא חשדנותו של הצד השני. 
         
   אם נותרת ללא כסף למחייה ובן הזוג הטיל עלייך חרם כלכלי כדי להעניש או ללמד לקח, פני בתביעת מזונות עבורך ועבור ילדיך בהקדם. זכרי במקרים מסוימים ייתכן ותוכלי לדרוש חיוב הצד השני בנשיאת שכר טרחתו של עורך הדין מאחר והוא מחזיק בכל ההון המשותף.
          
   כמובן שתמיד ניתן בטרם הליך משפטי לפנות בהקדם לגורם טיפולי שיוכל לסייע לכם במסגרת טיפול זוגי.

    זכרו, ידע הוא כח..אם אתם רואים אדם קרוב ונראה לכם שהוא או היא סובלים מאלימות כלכלית, שאלו, בררו וספרו על מה שידוע לכם, אל תתעלמו.  

     "כשכח האהבה יתגבר על אהבת הכח, העולם יידע שקט" (ג'ימי הנדריקס)


רוצים להגיב? לשתף ? לספר? כתבו לי
אני ממש אשמח לקרוא את התגובות שלכם!

חפשו אותי בפייסבוק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה